Check out our Diet Reviews on AOL Health!

New findings on vitamin E show mixed results

Categories: Vitamins and Supplements, Diet & Weight Loss, Nutrition & Supplements

So many researchers studies, so little time.


That's sometimes how I feel when I sift through the scores of research articles on health and fitness. Some will tell you that XY and Z is healthy, while another will indicate that XY and Z are incredibly detrimental to your health. By this point, I've come to expect contradictory research, which is why I'm not surprised by the American Heart Association's recent findings that vitamin E is a poor antioxidant; having little effect on preventing coronary heart disease, stroke, or heart attack.


Again, typical of most research studies, a study from Vanderbilt University Medical Center revealed that high levels of vitamin E can help neutralize free radicals, which are dangerous chemicals produced naturally during metabolism. But, the dosage of vitamin E used in the Vanderbilt study were, as mentioned, very high (upwards of 3,200 IUs). To put that in perspective, long-term use of more than 400 IUs of of vitamin E has been linked to an increased risk of heart failure and premature death.


Doesn't anyone have any straight answers on anything?

Recent Posts

Reader Comments (Page 1 of 1)

Recent Comments
Featured Writers
Bob GreeneReggie Casagrande
Bob Greene
Jonny BowdenJohn GanonJonny Bowden

Tanya ZuckerbrotFadil BerishaTanya Zuckerbrot
Liz Neporent Liz Neporent